PROGRAM wych. profilaktyczny SP3 2023-2026
PROGRAM
WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY
w Szkole Podstawowej nr 3 w Ostrołęce
na lata 2023 – 2026
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
II. PODSTAWA PRAWNA…………………………………………………………………………………………………………………………. 4
III. MISJA SZKOŁY………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5
IV. WARTOŚCI WYBRANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ………………………………………………………………………………… 6
V. MODEL ABSOLWENTA………………………………………………………………………………………………………………………….. 6
VI. CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY………………………………………………………………………………………………………. 7
VII. CELE WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE SZKOŁY………………………………………………………………………………… 8
VIII. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH………………………………………. 13
IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH………………………………………………………………………………..… 21
X. DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ……………………………………………………………………………………………..… 27
XI. EWALUACJA PROGRAMU…………………………………………………………………………………………………………………… 30
XII. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW…………………………………………………………………………………………………………………… 30
I. WSTĘP
Wychowanie to proces wspierania wychowanka w rozwoju, umożliwianie mu osiąganie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, intelektualnej, społecznej i duchowej na miarę jego możliwości. Zależy nam, aby uczniowie umieli prowadzić zdrowy styl życia, budować satysfakcjonujące relacje i współpracować z innymi, brać odpowiedzialność za własne postępowanie, dbać o bezpieczeństwo własne
i innych, dostrzegać potrzeby drugiego człowieka, kierować się przyjętymi w szkole wartościami, kształtować swoje postawy prospołeczne
i patriotyczne.
Profilaktyka to kompleksowe działania kompensujące niedostatki wychowania, które obejmują trzy obszary: wspieranie wychowanków
w radzeniu sobie z trudnościami, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka oraz inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących.
W naszych działaniach stosować będziemy profilaktykę uniwersalną, skierowaną do wszystkich członków społeczności szkolnej, wskazującą
i selektywną do wybranych grup uczniów, po wcześniejszej corocznej diagnozie problemów i zagrożeń.
Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:
-
podstawy prawa oświatowego i wskazania zawarte w kierunkach polityki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024
-
dotychczasowe doświadczenia szkoły;
-
zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów i kierunków pracy w obszarze wychowywania
i profilaktyki w szkole i środowisku; -
przeprowadzoną diagnozę sytuacji wychowawczej, opiekuńczej, zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi, uzależnieniami
w szkole i środowisku, działalnością uczniów w cyberprzestrzeni; -
przeprowadzoną analizą czynników chroniących i czynników ryzyka.
(Czynniki ryzyka – indywidualne cechy i zachowania uczniów cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego
Czynniki chroniące – indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania)
Każdego roku opracowany będzie Plan pracy wychowawczo – profilaktyczny, obejmujący treści Programu, a także główne problemy wynikające z diagnozy środowiska szkolnego, ewaluacji wewnętrznej, analizy czynników chroniących i ryzyka oraz priorytety ministerialne i kuratoryjne.
Program realizowany będzie przez wszystkich wychowawców i nauczycieli przedmiotów we współpracy z dyrekcją, ze specjalistami: pedagogami, psychologami, doradcą zawodowym, logopedą, pielęgniarką szkolną oraz rodzicami uczniów, a także z instytucjami, innymi szkołami i środowiskiem lokalnym.
II. PODSTAWA PRAWNA
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
-
Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
-
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2230).
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).
-
Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).
-
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 172).
-
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 700).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) lub
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
-
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
-
Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce.
-
Rozporządzenie MEiN z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2023 r. po. 1367).
Program Wychowawczo – Profilaktyczny jest zgodny ze Statutem Szkoły i Koncepcją Pracy Szkoły, w której opisana jest misja i wizja placówki.
III. MISJA SZKOŁY
„Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami” – Adam Mickiewicz
IV. WARTOŚCI WYBRANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ
Program oparty jest o wspólnie wybrane przez społeczność szkolną wartości:
– szacunek
– godność,
– patriotyzm,
– poszanowanie religii, tradycji, historii,
– rodzina,
– tolerancja,
– otwartość na drugiego człowieka,
– uczciwość
– nauka
– zdrowie.
V. MODEL ABSOLWENTA
Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania młodego człowieka, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent Szkoły Podstawowej:
-
jest dobrze przygotowany do kolejnego etapu kształcenia, rozpoznaje własne predyspozycje, potrafi określić drogę dalszej edukacji,
-
uczy się, korzystając z dostępnych źródeł informacji i stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,
-
wykazuje twórczą postawę,
-
rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,
-
ma poczucie własnej wartości, dąży do osiągnięcia sukcesów, potrafi radzić sobie w każdej sytuacji,
-
jest świadomy swoich wyborów i nie boi się nowości,
-
uznaje i działa zgodnie z zasadami etyki,
-
zna swoje mocne i słabe strony,
-
dba o bezpieczeństwo własne i innych,
-
szanuje prawa człowieka,
-
rozumie innych i efektywnie z nimi współpracuje,
-
jest patriotą, zna, szanuje i kultywuje tradycje rodzinne, szkolne, regionalne i narodowe,
-
jest tolerancyjny, życzliwy, odpowiedzialny i otwarty na potrzeby innych i środowiska,
-
jest twórcą i odbiorcą sztuki i kultury,
-
przejawia postawy proekologiczne i prozdrowotne,
-
potrafi rozwiązywać problemy z wykorzystaniem technik mediacyjnych.
VI. CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY
1. Każdy uczeń Szkoły Podstawowej nr 3 im Adama Mickiewicza w Ostrołęce ma prawo do poznania historii szkoły, jej znaczenia i osiągnięć na rzecz społeczności lokalnej.
2. Z tradycjami szkoły zapoznają pierwszoklasistów wychowawcy klas na początku roku szkolnego.
3. Zaszczytnym obowiązkiem ucznia jest kontynuowanie tradycji szkoły.
Ceremoniał jest częścią tradycji szkoły stanowiącą istotny element programu wychowawczego.
W skład ceremoniału szkolnego wchodzą:
1) Symbole szkoły;
2) Sztandar szkoły;
3) Hymn szkoły;
4) Obchody Dnia Patrona Szkoły;
5) Ślubowanie uczniów klas pierwszych i pasowanie na ucznia;
6) Pożegnanie absolwentów;
7) Stałe uroczystości wpisane w harmonogram pracy szkoły;
8) Dekoracja budynku szkoły flagami państwowymi;
VII. CELE WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE SZKOŁY
CELE GŁÓWNE :
Cele główne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, wspólnych ustaleń członków społeczności szkolnej:
-
Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.
-
Kształtowanie postaw prozdrowotnych.
-
Wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów.
-
Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych.
-
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni.
CELE SZCZEGÓŁOWE I ZADANIA
Cel główny |
Cele szczegółowe |
Zadania |
Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu |
Uczeń: a) umie nawiązywać i podtrzymywać relacje oparte na szacunku oraz współpracować w zespole b) posiada podstawowe umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji : aktywne słuchanie, wyrażanie potrzeb, próśb, własnego zdania, prowadzenie rozmowy c) umie radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami oraz uczuciami innych d) zna normy i zasady obowiązujące w grupie oraz prawa i obowiązki wynikające z roli ucznia i członka społeczności szkolnej Wszyscy członkowie społeczności szkolnej: e) doskonalą wzajemne relacje: nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel (potrafią konstruktywnie rozwiązywać konflikty, radzić sobie z emocjami, aktywnie się słuchać) |
1. Integrowanie dzieci i młodzieży w klasach: a) w I , IV, VIII klasie – jeden dzień poświęcony na zajęcia z budowania zespołu klasowego, b) w pozostałych klasach przeprowadzenie cyklu pięciu zajęć dotyczących budowania satysfakcjonujących relacji z innymi na godzinach wychowawczych lub podczas wyjazdu klasowego. 2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych rozwijaniu kompetencji społecznych i postaw uczniów (empatia, pomoc, życzliwość). 3. Kształtowanie kompetencji przyszłościowych uczniów w zakresie interdyscyplinarności, współpracy, zdolności rozwiązywania problemów oraz kreatywności z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości” 4. Kontynuowanie zajęć integracyjnych w zespołach klasowych 5. Prowadzenie godzin do dyspozycji wychowawcy poświęconych koleżeństwu, pracy zespołowej. 6. Tworzenie kontraktów klasowych w oparciu o ogólnoszkolne normy 7. Organizowanie wycieczek, imprez klasowych. 8. Prowadzenie warsztatów, szkoleń dla nauczycieli z zakresu rozwijania kompetencji społecznych, szczególnie budowania relacji 9. Doskonalenie współpracy rodzic – wychowawca oraz wychowawca/nauczyciel – rodzic – pedagog 10. Organizowanie konsultacji nauczycieli dla rodziców. 11. Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez konsultacje, pomoc psychologiczno – pedagogiczną, warsztaty. 12. Uaktualnienie i wdrożenie zasad współpracy z rodzicami. |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych. |
Uczeń: a)zna zasady zdrowego stylu życia b) dba o higienę osobistą i pracy umysłowej c) wie jak prawidłowo i zdrowo się odżywiać d) zna i przestrzega procedury obowiązujące na terenie szkoły. e) ma świadomość roli aktywności fizycznej f) rozwija postawę nastawioną na rozwiązania charakteryzującą się samoświadomością, wyobraźnią i kreatywnością |
1. Realizacja treści wychowawczo – profilaktycznych dotyczących zdrowia w edukacji wczesnoszkolnej, w klasach starszych na przyrodzie, biologii, wychowaniu fizycznym, edukacji dla bezpieczeństwa, godzinach do dyspozycji wychowawcy. 2. Organizowanie imprez szkolnych propagujących zdrowy styl życia. 3. Przygotowanie i realizowanie oferty pozalekcyjnych zajęć sportowych. 4. Prowadzenie edukacji wśród rodziców na temat zdrowia fizycznego 5. Monitorowanie stanu zdrowia uczniów w sferze fizycznej 6. Pomoc psychologa i pedagoga w radzeniu sobie przez uczniów z negatywnymi skutkami nauki zdalnej. 6. Prowadzenie edukacji wśród uczniów dotyczących przeciwdziałania palenia tytoniu i stosowania różnych używek. Realizacja programów profilaktycznych: „Nie Pal Przy Mnie, Proszę”, „Trzymaj formę”, „Bieg po zdrowie”. 7. Udział w projektach, akcjach charytatywnych, wolontariacie. |
Wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów. |
Uczeń: a) zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w szkole b) potrafi rozwiązywać problemy i konflikty bez agresji, wykorzystując negocjacje c) traktuje innych d) potrafi kontrolować swoje zachowanie, bierze odpowiedzialność za swoje postępowanie e) wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia oraz gdzie uzyskać pomoc. |
1. Zapoznawanie uczniów i rodziców oraz systematyczne przypominanie 2. Zapoznanie uczniów i rodziców 3. Uwrażliwianie nauczycieli na baczną obserwację zachowań uczniów ze względu na ich nastroje (po nauce zdalnej) i niewłaściwe postępowanie. 4. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych nauce rozwiązywania konfliktów 5. Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uczniów mających problemy w zachowaniu. 6. Organizowanie spotkań 7. Prowadzenie zajęć z zakresu pierwszej pomocy. 8. Organizowanie zespołów wychowawczych w przypadku uczniów często sprawiających trudności wychowawcze. 8. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom |
Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych. |
Uczeń: a) angażuje się w działania wolontariatu, samorządu uczniowskiego b) aktywnie uczestniczy w akcjach społecznych na rzecz innych c) rozwija empatię, umie adekwatnie reagować w sytuacji w sytuacji, gdy ktoś jest krzywdzony d) aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych i miejskich, imprezach kulturalnych e) zna historię i tradycje najbliższego regionu oraz kraju, buduje swoją tożsamość narodową. |
1. Prowadzenie działalności Samorządu Uczniowskiego. 2. Organizacja wolontariatu w szkole. 3. Organizowanie akcji charytatywnych, pomocy koleżeńskiej. 4.Kształtowanie u wychowanków stałej sprawności czynienia dobra. 5. Wdrożenie systemu nagradzania uczniów za działalność społeczną. 6. Prowadzenie współpracy 7. Organizowanie uroczystości 8. Organizowanie wycieczek do muzeów, teatrów, bibliotek, regionalnych miejsc kulturalnych, miejsc pamięci narodowej. 9. Organizowanie konkursów szkolnych, udział w konkursach międzyszkolnych. |
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym |
Uczeń: a) buduje swój system wartości b) zna swoje zasoby, mocne strony oraz słabości, umie zachować się asertywnie c) zna i rozwija swoje zainteresowania d) zna zasady bezpiecznego poruszania się e) umie podejmować decyzje, które gwarantują utrzymanie zdrowia fizycznego i psychicznego Rodzice i nauczyciele: a)posiadają aktualne i rzetelne informacje na temat substancji psychoaktywnych, zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni b) potrafią adekwatnie reagować w sytuacji eksperymentowania przez młodzież z substancjami psychoaktywnymi c) potrafią skutecznie reagować w sytuacji jakiegokolwiek zagrożenia w sieci. |
1. Realizowanie w każdym roku 3 godzin do dyspozycji wychowawcy poświęconych wartościom. 2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych zwiększaniu samoświadomości uczniów oraz nauce zachowań asertywnych 3. Prowadzenie zajęć poświęconych nauce bezpiecznego poruszania się 4. Uświadamianie uczniom odpowiedzialności prawnej nieletnich wynikającej z niewłaściwych zachowań w mediach społecznościowych i Internecie (cyberprzemoc). 5. Przygotowanie w oparciu o zdiagnozowane potrzeby dzieci i młodzieży oferty zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania 6. Organizowanie wycieczek, rajdów, konkursów szkolnych, imprez klasowych. 7. Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych i międzyszkolnych oraz zawodach sportowych. 8. Prowadzenie współpracy z instytucjami, innymi szkołami, środowiskiem lokalnym. 9. Uświadamianie rodziców o potrzebie kontrolowania działań dzieci 10. Udzielanie bieżącej pomocy uczniom w trudnej sytuacji życiowej, materialnej. 11. Prowadzenie pogadanek dla rodziców w celu poszerzenia wiedzy na temat: prawidłowości i zaburzeń rozwoju psychicznego oraz rozpoznawania wczesnych objawów używania substancji psychoaktywnych. 12. Dostarczanie informacji rodzicom o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i ich rodzin w przypadku używania środków i substancji powodujących uzależnienie (profilaktyka wskazująca i selektywna) 13. Zachęcanie nauczycieli do udziału w formach doskonalenia 14. Prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie realizacji szkolnej interwencji w przypadku pojawienia się zachowań ryzykownych. 15. Propagowanie literatury z zakresu profilaktyki. |
VIII. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH
I ETAP EDUKACYJNY – Klasy I – III
Obszar |
Kierunki działań |
Relacje – nauka i doskonalenie umiejętności społecznych |
|
Zdrowy styl życia – edukacja zdrowotna |
|
Bezpieczeństwo uczniów |
|
Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych |
|
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni |
|
II ETAP EDUKACYJNY – Klasy IV – VIII
Obszar |
Kierunki działań |
||||
Kl. IV |
Kl. V |
Kl. VI |
Kl. VII |
Kl. VIII |
|
Relacje – nauka i doskonalenie umiejętności społecznych |
Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania. Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób. Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad. |
Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami. Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna). Kształtowanie wartości i tradycji w rodzinie. |
Kształtowanie umiejętności współpracy Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań |
Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron. Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych |
Rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron. Rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji. Kształtowanie umiejętności szukania inspiracji Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny Rozwijanie |
Zdrowy styl życia – edukacja zdrowotna |
Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia. Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu. |
Kształtowanie umiejętności podejmowania Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój. Kształtowanie właściwego stosunku do własnych pozytywnych |
Rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości. Doskonalenie Kształtowanie umiejętności wybierania aktywnych form spędzania wolnego czasu. |
Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania. Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału. Rozwijanie umiejętności hierarchizacji zadań. |
Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania Rozwijanie umiejętności ustalania priorytetów, uwzględniając kryteria ważności i pilności. Kształtowanie postawy uczniów nastawionej na rozwiązania – charakteryzującej się samoświa-domością, wyobraźnią, kreatywnością. Kształtowanie postawy proaktywnej, |
Bezpieczeństwo uczniów |
Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów. Rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi. |
Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji. Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji niebezpiecznych w życiu codziennym. |
Dostarczanie wiedzy na temat osób Budowanie atmosfery wsparcia Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz |
Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory Dostarczenie wiedzy Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych. |
Rozwijanie umiejętności wykorzystywania elementów negocjacji Utrwalanie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych – określanie alternatywnych rozwiązań problemu. Rozwijanie umiejętności podejmowania działań zgodnych ze zweryfikowanymi źródłami wiedzy. |
Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych |
Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi. Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej. Uwrażliwianie na kwestie moralne, np. mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania. Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze. Ukazywanie wartości patriotyzmu. |
Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat). Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw. Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się Kształtowanie postaw patriotycznych. Kultywowanie regionalnych tradycji i świąt. |
Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów Rozwijanie samorządności. Dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego. |
Angażowanie uczniów w działalność wolontariatu. Rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność i wytrwałość. Umacnianie więzi ze społecznością lokalną. Rozwijanie postaw patriotycznych. |
Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny Angażowanie uczniów w działalność na rzecz pomocy innym. Popularyzowanie wiedzy i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu. Popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności korzystania z niej Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności. Rozwijanie tożsamości narodowej. |
Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni |
Nabywanie umiejętności gromadzenia i porządkowania wiedzy o sobie. Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych Zapoznanie z rolą zainteresowań w życiu człowieka. |
Kształtowanie umiejętności odkrywania własnego potencjału Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania. |
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości. Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron. Rozwój zainteresowań, poszerzenie autonomii Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci. |
Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału. Popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków. Zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych. |
Rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości. Kształtowanie umiejętności wyznaczania sobie celów krótko Propagowanie wiedzy na temat prawnych Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie. Utrwalenie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie |
Zakładane efekty Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zostały opisane w Modelu Absolwenta oraz celach szczegółowych, w których uwzględniono zdobytą wiedzę, opanowane umiejętności oraz ukształtowanie postaw przez uczniów.
IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
-
Dyrektor szkoły:
-
stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
-
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
-
inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
-
współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
-
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
-
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
-
motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
-
monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,
-
stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
-
inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
-
dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą,
-
dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami,
-
czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów,
-
czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
-
czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
-
inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,
-
nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Rada pedagogiczna:
-
uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów
z rówieśnikami, -
dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej
z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania, -
dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie ze współczesnymi zagrożeniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
-
opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
-
opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją
i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych,
-
uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
-
uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Nauczyciele:
-
współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
-
reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
-
reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym uzależnień od technologii cyfrowych,
-
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
a także depresją i innymi negatywnymi skutkami współczesnych zagrożeń, -
udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków zaburzonych relacji rodzinnych, problemów
w nawiązywaniu / utrzymaniu prawidłowych relacji rówieśniczych, -
wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy
(w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli), -
zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
-
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
-
rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
-
wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia.
-
Wychowawcy klas:
-
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
-
rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające np. z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii, zaburzonych relacji rówieśniczych i rodzinnych, sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich, itp.
-
rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,
-
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego
i potrzeby uczniów, -
przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
-
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
-
są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
-
oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności
w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające np. z doświadczanego kryzysu, choroby, izolacji społecznej, nieprawidłowych relacji rówieśniczych, itp., -
współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
-
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
-
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
-
dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
-
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
-
współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
-
podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
-
Zespół wychowawców:
-
opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy
z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, udzielania kar, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych, -
analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
-
promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,
-
ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
-
przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
-
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
-
inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
-
Pedagog specjalny, m.in.:
-
współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
-
rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,
-
prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, -
rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
-
udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
-
współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
-
przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.
-
Pedagog szkolny/psycholog:
-
diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
-
uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
-
zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
-
współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
-
zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
-
współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
-
współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
-
wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
-
rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
-
aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
-
wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,
-
promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
-
Rodzice:
-
współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,
-
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
-
uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
-
uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
-
zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
-
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
-
dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
-
Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
-
Samorząd uczniowski:
-
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem, -
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
-
współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
-
prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
-
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
-
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
-
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
-
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
X. DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ
Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2023r. W anonimowej ankiecie wzięli udział uczniowie kl. III – VIII naszej szkoły oraz rodzice.
Większość uczniów (83%) naszej szkoły przejawia dobrą kondycję psychiczną, 14% dzieci ma gorsze samopoczucie. Nasi wychowankowie dbają o własne zdrowie: 29% uczniów uczestniczy w treningach, 32% biega, 39 % spaceruje, 29 % zdrowo odżywia się, 50% dba o higienę osobistą, a 31 % korzysta z obowiązkowych szczepień i opieki lekarskiej. Na podstawie obserwacji nauczycieli, a także wyników diagnozy należy zwrócić uwagę rodziców i uczniów na wpływ zdrowego stylu życia na stan zdrowia naszych wychowanków. Podczas uroczystości klasowych promujmy aktywność fizyczną oraz zdrowe przekąski, ograniczając słodycze.
78% uczniów czuje się w szkole bezpiecznie, jednak 14 % naszych wychowanków nie przejawia takiej postawy. Dlatego nauczyciele powinni być bardziej uważni na zachowania dzieci i młodzieży podczas pełnionych dyżurów na przerwach.
Większość naszych podopiecznych lubi swoich rówieśników. Prawie 60% uczniów przejawia empatię wobec kolegów i koleżanek mających kłopoty. Niepokojący jest natomiast fakt, iż połowa uczniów nie reaguje w trudnych szkolnych sytuacjach. Dlatego powinniśmy rozwijać postawy empatyczne u uczniów, reagowania na niewłaściwe zachowania rówieśników.
Rodzice interesują się, gdzie ich dzieci przebywają po wyjściu z domu. 3% dorosłych nigdy nie prezentuje takiej postawy. Dlatego wychowawcy powinni uczulić rodziców na konieczność stałego kontrolowania poczynań swoich dzieci, dbałości o ich bezpieczeństwo w czasie wolnym.
Ponad połowa naszych uczniów prosi o pomoc rodziców w trudnych chwilach, rozmawia z rówieśnikami, gra na komputerze, uprawia sport.
58% uczniów zachowuje umiar w korzystaniu z Internetu, 30% wychowanków czasami zaniedbuje sprawy szkolne i nie wysypia się, natomiast 2% nastolatków ma zawsze problemy z powodu nadmiernego zajmowania się Internetem. W związku z tym należy na godzinach wychowawczych przypomnieć zasady właściwego korzystania z sieci. Rodzicom trzeba uświadomić konieczność prowadzenia rozmów
z dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci oraz kontrolowania ilości czasu spędzanego przez nieletnich w Internecie, a także możliwość założenia blokady na dostęp do sieci.
25% uczniów doświadczyło hejtu w Internecie i mediach społecznościowych. W październiku odbędą się spotkania z Policją nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich za niewłaściwe działania w sieci i w kontaktach rówieśniczych w szkole. Zagadnienie to będzie omawiane na lekcjach informatyki, a także godzinach wychowawczych.
Prawie połowa naszych wychowanków doświadczyła dręczenia ze strony kolegów i koleżanek (bicie, przezywanie, obgadywanie, wykluczenie
z grupy. W październiku wszyscy uczniowie naszej szkoły będą brali udział w zajęciach profilaktycznych „Przemoc to niemoc” (kl. I-III)
i „Przemoc rodzi przemoc” (kl. I-VIII),prowadzonych przez specjalistów z firmy „Progres” z Rzeszowa. Dzieci i młodzież wezmą udział
w konkursie plastycznym na temat sposobów zastępowania agresji innymi pożytecznymi działaniami.
Większość naszych uczniów odmówi na propozycję zapalenia papierosa lub wypicia alkoholu, ale 12% nastolatków nie wiedziało , jak postąpi
w takiej sytuacji. Prawie wszyscy uczniowie odpowiedzieli odmownie i nie doświadczyli sytuacji, w której inna osoba proponowała im przyjęcie narkotyków, 1% wychowanków miało takie zdarzenie. Dlatego trzeba z dziećmi omówić sposoby asertywnych zachowań w kontaktach z rówieśnikami.
Nasi uczniowie spędzają czas uprawiając sport (27%), spotykają się z rówieśnikami (11 %), !4% gra na komputerze.
Wychowankowie pragną mieć mniej kartkówek i sprawdzianów, a więcej zajęć sportowych pozalekcyjnych (siatkówka).
Stwierdzone czynniki ryzyka:
-
Spędzanie wolnego czasu przed komputerem
-
Brak motywacji do nauki
-
Niskie wsparcie ze strony niektórych rodziców
-
Brak zaangażowania niektórych uczniów i rodziców w aktywne życie szkoły
Czynnikami chroniącymi naszej szkoły są:
-
Wysokie poczucie bezpieczeństwa na terenie szkoły
-
Zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy przez wprowadzenie i stosowanie właściwych w tym zakresie procedur a także eliminowanie negatywnych relacji między uczniami
-
Akcje profilaktyczno – edukacyjne i społeczne
-
Wspierające relacje z bliskimi
Wnioski i rekomendacje:
-
Wykazywanie czujności pedagogów wobec uczniów przejawiających słabszą kondycję psychiczną.
-
Zachęcanie rodziców i uczniów do prowadzenia aktywnego trybu życia, uświadomienie im wpływu zdrowego odżywiania na stan zdrowia człowieka, funkcjonowanie dzieci w szkole.
Promowanie zdrowego odżywiania w szkole poprzez przygotowywanie zdrowych przekąsek podczas uroczystości klasowych, ograniczanie spożywania słodyczy.
-
Wzmożenie uwagi nauczycieli podczas dyżurów na korytarzach na niewłaściwe zachowania uczniów.
-
Rozwijanie postaw empatycznych u uczniów, reagowania wychowanków na niewłaściwe postawy i zachowania rówieśników względem siebie.
-
Uświadomienie rodzicom konieczności rozmawiania ze swoimi dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci oraz kontrolowania ilości czasu spędzanego przez nich w Internecie.
-
Zorganizowanie spotkań z Policją na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich za niedozwolone działania w sieci oraz przemoc wobec rówieśników.
-
Przeprowadzenie przez firmę „Progres” warsztatów profilaktycznych dla uczniów naszej szkoły nt.”Przemoc to niemoc” kl. I-III
i „Przemoc rodzi przemoc” w kl. IV-VIII, które nauczą dzieci i młodzież konstruktywnego rozwiązywania konfliktów oraz wyrażania swojego zdania w sposób wolny od agresji i przemocy.
XI. EWALUACJA PROGRAMU
Efekty działań wychowawczo – profilaktycznych będą monitorowane na bieżąco.
Co roku zostanie przeprowadzona ewaluacja wybranego obszaru Programu Wychowawczo – Profilaktycznego. Podczas ewaluacji zostaną wykorzystane metody zbierania informacji: analiza dokumentacji, obserwacja, wywiad, ankiety.
Analiza zebranych danych posłuży doskonaleniu oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych i ewentualnej modyfikacji Programu.
Ewaluacja całego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zostanie przeprowadzona po dwóch latach.
XII. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW
-
Załącznik 1 – Plan działań wychowawczo- profilaktycznych na rok szkolny 2023/2024 w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce.
-
Załącznik 2 – Procedury postępowania w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce w sytuacjach kryzysowych.
-
Załącznik 3 – Procedury postępowania w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce w przypadku ucznia chorego przewlekle.
Najnowsze komentarze