Program wychowawczo-profilaktyczny

Program wychowawczo-profilaktyczny

PROGRAM wych. profilaktyczny SP3 2023-2026

PROGRAM

WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNY

w Szkole Podstawowej nr 3 w Ostrołęce

na lata 2023 – 2026

SPIS TREŚCI

I. WSTĘP……………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2

II. PODSTAWA PRAWNA…………………………………………………………………………………………………………………………. 4

III. MISJA SZKOŁY………………………………………………………………………………………………………………………………….. 5

IV. WARTOŚCI WYBRANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ………………………………………………………………………………… 6

V. MODEL ABSOLWENTA………………………………………………………………………………………………………………………….. 6

VI. CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY………………………………………………………………………………………………………. 7

VII. CELE WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE SZKOŁY………………………………………………………………………………… 8

VIII. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH………………………………………. 13

IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH………………………………………………………………………………..… 21

X. DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ……………………………………………………………………………………………..… 27

XI. EWALUACJA PROGRAMU…………………………………………………………………………………………………………………… 30

XII. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW…………………………………………………………………………………………………………………… 30

I. WSTĘP

Wychowanie to proces wspierania wychowanka w rozwoju, umożliwianie mu osiąganie pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, psychicznej, intelektualnej, społecznej i duchowej na miarę jego możliwości. Zależy nam, aby uczniowie umieli prowadzić zdrowy styl życia, budować satysfakcjonujące relacje i współpracować z innymi, brać odpowiedzialność za własne postępowanie, dbać o bezpieczeństwo własne
i innych, dostrzegać potrzeby drugiego człowieka, kierować się przyjętymi w szkole wartościami, kształtować swoje postawy prospołeczne
i patriotyczne.

Profilaktyka to kompleksowe działania kompensujące niedostatki wychowania, które obejmują trzy obszary: wspieranie wychowanków
w radzeniu sobie z trudnościami, ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka oraz inicjowanie i wzmacnianie czynników chroniących.
W naszych działaniach stosować będziemy profilaktykę uniwersalną, skierowaną do wszystkich członków społeczności szkolnej, wskazującą
i selektywną do wybranych grup uczniów, po wcześniejszej corocznej diagnozie problemów i zagrożeń.

Przy opracowaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono:

  • podstawy prawa oświatowego i wskazania zawarte w kierunkach polityki oświatowej w roku szkolnym 2023/2024

  • dotychczasowe doświadczenia szkoły;

  • zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów i kierunków pracy w obszarze wychowywania
    i profilaktyki w szkole i środowisku;

  • przeprowadzoną diagnozę sytuacji wychowawczej, opiekuńczej, zagrożeń związanych z zachowaniami ryzykownymi, uzależnieniami
    w szkole i środowisku, działalnością uczniów w cyberprzestrzeni;

  • przeprowadzoną analizą czynników chroniących i czynników ryzyka.

(Czynniki ryzyka – indywidualne cechy i zachowania uczniów cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego

Czynniki chroniące – indywidualne cechy i zachowania uczniów, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka przewidywane zmiany w szkole, środowisku i kraju, mogące mieć wpływ na proces wychowania)

Każdego roku opracowany będzie Plan pracy wychowawczo – profilaktyczny, obejmujący treści Programu, a także główne problemy wynikające z diagnozy środowiska szkolnego, ewaluacji wewnętrznej, analizy czynników chroniących i ryzyka oraz priorytety ministerialne i kuratoryjne.

Program realizowany będzie przez wszystkich wychowawców i nauczycieli przedmiotów we współpracy z dyrekcją, ze specjalistami: pedagogami, psychologami, doradcą zawodowym, logopedą, pielęgniarką szkolną oraz rodzicami uczniów, a także z instytucjami, innymi szkołami i środowiskiem lokalnym.

II. PODSTAWA PRAWNA

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2230).

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.).

  • Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.).

  • Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 172).

  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 700).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) lub

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).

  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.

  • Statut Szkoły Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce.

  • Rozporządzenie MEiN z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2023 r. po. 1367).

Program Wychowawczo – Profilaktyczny jest zgodny ze Statutem Szkoły i Koncepcją Pracy Szkoły, w której opisana jest misja i wizja placówki.

III. MISJA SZKOŁY

Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami” – Adam Mickiewicz

IV. WARTOŚCI WYBRANE PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ

Program oparty jest o wspólnie wybrane przez społeczność szkolną wartości:

– szacunek

godność,

– patriotyzm,

– poszanowanie religii, tradycji, historii,

– rodzina,

– tolerancja,

– otwartość na drugiego człowieka,

– uczciwość

– nauka

– zdrowie.

V. MODEL ABSOLWENTA

Działania zawarte w programie wychowawczo – profilaktycznym zmierzają do ukształtowania młodego człowieka, który niezależnie od indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i talentów będzie wyposażony w zespół cech uniwersalnych, warunkujących właściwe funkcjonowanie we współczesnym świecie.

Absolwent Szkoły Podstawowej:

  • jest dobrze przygotowany do kolejnego etapu kształcenia, rozpoznaje własne predyspozycje, potrafi określić drogę dalszej edukacji,

  • uczy się, korzystając z dostępnych źródeł informacji i stosuje zdobytą wiedzę w praktyce,

  • wykazuje twórczą postawę,

  • rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania,

  • ma poczucie własnej wartości, dąży do osiągnięcia sukcesów, potrafi radzić sobie w każdej sytuacji,

  • jest świadomy swoich wyborów i nie boi się nowości,

  • uznaje i działa zgodnie z zasadami etyki,

  • zna swoje mocne i słabe strony,

  • dba o bezpieczeństwo własne i innych,

  • szanuje prawa człowieka,

  • rozumie innych i efektywnie z nimi współpracuje,

  • jest patriotą, zna, szanuje i kultywuje tradycje rodzinne, szkolne, regionalne i narodowe,

  • jest tolerancyjny, życzliwy, odpowiedzialny i otwarty na potrzeby innych i środowiska,

  • jest twórcą i odbiorcą sztuki i kultury,

  • przejawia postawy proekologiczne i prozdrowotne,

  • potrafi rozwiązywać problemy z wykorzystaniem technik mediacyjnych.

VI. CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY

 

1. Każdy uczeń Szkoły Podstawowej nr 3 im Adama Mickiewicza w Ostrołęce ma prawo do poznania historii szkoły, jej znaczenia i osiągnięć na rzecz społeczności lokalnej.

2. Z tradycjami szkoły zapoznają pierwszoklasistów wychowawcy klas na początku roku szkolnego.

3. Zaszczytnym obowiązkiem ucznia jest kontynuowanie tradycji szkoły.

Ceremoniał jest częścią tradycji szkoły stanowiącą istotny element programu wychowawczego.

W skład ceremoniału szkolnego wchodzą:

1) Symbole szkoły;

2) Sztandar szkoły;

3) Hymn szkoły;

4) Obchody Dnia Patrona Szkoły;

5) Ślubowanie uczniów klas pierwszych i pasowanie na ucznia;

6) Pożegnanie absolwentów;

7) Stałe uroczystości wpisane w harmonogram pracy szkoły;

8) Dekoracja budynku szkoły flagami państwowymi;

VII. CELE WYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE SZKOŁY

CELE GŁÓWNE :

Cele główne wynikają z przeprowadzonej diagnozy środowiska szkolnego, wniosków z ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, wspólnych ustaleń członków społeczności szkolnej:

  • Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu i życzliwości.

  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

  • Wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów.

  • Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych.

  • Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni.

CELE SZCZEGÓŁOWE I ZADANIA

Cel główny

Cele szczegółowe

Zadania

Budowanie wzajemnych relacji w społeczności szkolnej opartych na zaufaniu
i życzliwości.

Uczeń:

a) umie nawiązywać i podtrzymywać relacje oparte na szacunku oraz współpracować w zespole

b) posiada podstawowe umiejętności w zakresie efektywnej komunikacji : aktywne słuchanie, wyrażanie potrzeb, próśb, własnego zdania, prowadzenie rozmowy

c) umie radzić sobie z własnymi trudnymi emocjami oraz uczuciami innych

d) zna normy i zasady obowiązujące w grupie oraz prawa i obowiązki wynikające z roli ucznia i członka społeczności szkolnej

Wszyscy członkowie społeczności szkolnej:

e) doskonalą wzajemne relacje: nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel (potrafią konstruktywnie rozwiązywać konflikty, radzić sobie z emocjami, aktywnie się słuchać)

1. Integrowanie dzieci i młodzieży w klasach:

a) w I , IV, VIII klasie – jeden dzień poświęcony na zajęcia z budowania zespołu klasowego,

b) w pozostałych klasach przeprowadzenie cyklu pięciu zajęć dotyczących budowania satysfakcjonujących relacji z innymi na godzinach wychowawczych lub podczas wyjazdu klasowego.

2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych rozwijaniu kompetencji społecznych i postaw uczniów (empatia, pomoc, życzliwość).

3. Kształtowanie kompetencji przyszłościowych uczniów w zakresie interdyscyplinarności, współpracy, zdolności rozwiązywania problemów oraz kreatywności z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”

4. Kontynuowanie zajęć integracyjnych w zespołach klasowych
w celu poprawy nastroju uczniów, ich kondycji psychicznej po nauczaniu zdalnym.

5. Prowadzenie godzin do dyspozycji wychowawcy poświęconych koleżeństwu, pracy zespołowej.

6. Tworzenie kontraktów klasowych w oparciu o ogólnoszkolne normy
i zasady.

7. Organizowanie wycieczek, imprez klasowych.

8. Prowadzenie warsztatów, szkoleń dla nauczycieli z zakresu rozwijania kompetencji społecznych, szczególnie budowania relacji
z uczniami i rodzicami.

9. Doskonalenie współpracy rodzic – wychowawca oraz wychowawca/nauczyciel – rodzic – pedagog

10. Organizowanie konsultacji nauczycieli dla rodziców.

11. Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci poprzez konsultacje, pomoc psychologiczno – pedagogiczną, warsztaty.

12. Uaktualnienie i wdrożenie zasad współpracy z rodzicami.

Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

Uczeń:

a)zna zasady zdrowego stylu życia

b) dba o higienę osobistą i pracy umysłowej

c) wie jak prawidłowo i zdrowo się odżywiać

d) zna i przestrzega procedury obowiązujące na terenie szkoły.

e) ma świadomość roli aktywności fizycznej
w życiu człowieka w celu utrzymania zdrowia fizycznego i psychicznego

f) rozwija postawę nastawioną na rozwiązania charakteryzującą się samoświadomością, wyobraźnią i kreatywnością

1. Realizacja treści wychowawczo – profilaktycznych dotyczących zdrowia w edukacji wczesnoszkolnej, w klasach starszych na przyrodzie, biologii, wychowaniu fizycznym, edukacji dla bezpieczeństwa, godzinach do dyspozycji wychowawcy.

2. Organizowanie imprez szkolnych propagujących zdrowy styl życia.

3. Przygotowanie i realizowanie oferty pozalekcyjnych zajęć sportowych.

4. Prowadzenie edukacji wśród rodziców na temat zdrowia fizycznego
i psychicznego dzieci i młodzieży.

5. Monitorowanie stanu zdrowia uczniów w sferze fizycznej
i psychicznej we współpracy z pielęgniarką szkolną.

6. Pomoc psychologa i pedagoga w radzeniu sobie przez uczniów

z negatywnymi skutkami nauki zdalnej.

6. Prowadzenie edukacji wśród uczniów dotyczących przeciwdziałania palenia tytoniu i stosowania różnych używek.

Realizacja programów profilaktycznych: „Nie Pal Przy Mnie, Proszę”, „Trzymaj formę”, „Bieg po zdrowie”.

7. Udział w projektach, akcjach charytatywnych, wolontariacie.

Wzmacnianie bezpieczeństwa uczniów.

Uczeń:

a) zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące w szkole
i poza nią, przestrzega obowiązujących norm zachowania.

b) potrafi rozwiązywać problemy i konflikty bez agresji, wykorzystując negocjacje
i mediacje

c) traktuje innych
z szacunkiem

d) potrafi kontrolować swoje zachowanie, bierze odpowiedzialność za swoje postępowanie

e) wie jak zachować się w sytuacji zagrożenia oraz gdzie uzyskać pomoc.

1. Zapoznawanie uczniów i rodziców oraz systematyczne przypominanie
o obowiązujących w szkole normach społecznych oraz konsekwencjach ich nieprzestrzegania.

2. Zapoznanie uczniów i rodziców
z funkcjonującymi w szkole procedurami postępowania
w przypadku łamania regulaminu szkolnego oraz systematyczne ich przypominanie.

3. Uwrażliwianie nauczycieli na baczną obserwację zachowań uczniów ze względu na ich nastroje (po nauce zdalnej) i niewłaściwe postępowanie.

4. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych nauce rozwiązywania konfliktów
i problemów bez przemocy – negocjacje, mediacje.

5. Prowadzenie zajęć terapeutycznych dla uczniów mających problemy w zachowaniu.

6. Organizowanie spotkań
z policjantami, pracownikami Straży Pożarnej na temat bezpiecznych zachowań.

7. Prowadzenie zajęć z zakresu pierwszej pomocy.

8. Organizowanie zespołów wychowawczych w przypadku uczniów często sprawiających trudności wychowawcze.

8. Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom
i rodzicom.

Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych.

Uczeń:

a) angażuje się w działania wolontariatu, samorządu uczniowskiego

b) aktywnie uczestniczy w akcjach społecznych na rzecz innych

c) rozwija empatię, umie adekwatnie reagować w sytuacji w sytuacji, gdy ktoś jest krzywdzony

d) aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych i miejskich, imprezach kulturalnych

e) zna historię i tradycje najbliższego regionu oraz kraju, buduje swoją tożsamość narodową.

1. Prowadzenie działalności Samorządu Uczniowskiego.

2. Organizacja wolontariatu w szkole.

3. Organizowanie akcji charytatywnych, pomocy koleżeńskiej.

4.Kształtowanie u wychowanków stałej sprawności czynienia dobra.

5. Wdrożenie systemu nagradzania uczniów za działalność społeczną.

6. Prowadzenie współpracy
z instytucjami i środowiskiem lokalnym.

7. Organizowanie uroczystości
i imprez historycznych, patriotycznych i kulturalnych
w szkole oraz wyjść na uroczystości miejskie związane ze świętami
i upamiętnianiem wydarzeń historycznych.

8. Organizowanie wycieczek do muzeów, teatrów, bibliotek, regionalnych miejsc kulturalnych, miejsc pamięci narodowej.

9. Organizowanie konkursów szkolnych, udział w konkursach międzyszkolnych.

Zapobieganie zachowaniom ryzykownym
i zagrożeniom
w cyberprzestrzeni.

Uczeń:

a) buduje swój system wartości

b) zna swoje zasoby, mocne strony oraz słabości, umie zachować się asertywnie

c) zna i rozwija swoje zainteresowania

d) zna zasady bezpiecznego poruszania się
w cyberprzestrzeni

e) umie podejmować decyzje, które gwarantują utrzymanie zdrowia fizycznego i psychicznego

Rodzice i nauczyciele:

a)posiadają aktualne i rzetelne informacje na temat substancji psychoaktywnych, zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni

b) potrafią adekwatnie reagować w sytuacji eksperymentowania przez młodzież

z substancjami psychoaktywnymi

c) potrafią skutecznie reagować w sytuacji jakiegokolwiek zagrożenia w sieci.

1. Realizowanie w każdym roku 3 godzin do dyspozycji wychowawcy poświęconych wartościom.

2. Prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych poświęconych zwiększaniu samoświadomości uczniów oraz nauce zachowań asertywnych

3. Prowadzenie zajęć poświęconych nauce bezpiecznego poruszania się
w cyberprzestrzeni oraz krytycznej analizie informacji zamieszczanych w Internecie i mediach społecznościowych.

4. Uświadamianie uczniom odpowiedzialności prawnej nieletnich wynikającej z niewłaściwych zachowań w mediach społecznościowych

i Internecie (cyberprzemoc).

5. Przygotowanie w oparciu o zdiagnozowane potrzeby dzieci i młodzieży oferty zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania
i zdolności.

6. Organizowanie wycieczek, rajdów, konkursów szkolnych, imprez klasowych.

7. Zachęcanie uczniów do brania udziału w konkursach przedmiotowych i międzyszkolnych oraz zawodach sportowych.

8. Prowadzenie współpracy z instytucjami, innymi szkołami, środowiskiem lokalnym.

9. Uświadamianie rodziców o potrzebie kontrolowania działań dzieci
w życiu codziennym oraz w cyberprzestrzeni. Prowadzenie rozmów
z dziećmi w celu wyeliminowania niewłaściwych zachowań.

10. Udzielanie bieżącej pomocy uczniom w trudnej sytuacji życiowej, materialnej.

11. Prowadzenie pogadanek dla rodziców w celu poszerzenia wiedzy na temat: prawidłowości i zaburzeń rozwoju psychicznego oraz rozpoznawania wczesnych objawów używania substancji psychoaktywnych.

12. Dostarczanie informacji rodzicom o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i ich rodzin w przypadku używania środków i substancji powodujących uzależnienie (profilaktyka wskazująca i selektywna)

13. Zachęcanie nauczycieli do udziału w formach doskonalenia
z zakresu nowoczesnych działań profilaktycznych.

14. Prowadzenie doskonalenia zawodowego w zakresie realizacji szkolnej interwencji w przypadku pojawienia się zachowań ryzykownych.

15. Propagowanie literatury z zakresu profilaktyki.

VIII. GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH

I ETAP EDUKACYJNY – Klasy I – III

Obszar

Kierunki działań

Relacje – nauka i doskonalenie umiejętności społecznych

  • Kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych;

  • rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji zachowań innych oraz własnych doświadczeń;

  • kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł;

  • kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej;

  • przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania własnego i innych ludzi;

  • zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodziny i kraju;

Zdrowy styl życia – edukacja zdrowotna

  • zapoznanie z podstawowymi zasadami dbałości o zdrowie własne i innych,

  • zapoznanie z zasadami zdrowego, racjonalnego odżywiania się, higieny osobistej i aktywności fizycznej;

  • zapoznanie z zasadami zdrowego stylu życia

  • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu zdrowy styl życia w aspekcie fizycznym
    i psychicznym;

  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne zdrowie;

  • kształtowanie wytrwałości w działaniu i dążeniu do celu, umiejętności adekwatnego zachowania się
    w sytuacjach zwycięstwa i porażki.

Bezpieczeństwo uczniów

  • znajomość i przestrzeganie norm społecznych, regulaminu szkolnego

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, wyrażania emocji oraz radzenia sobie z trudnymi uczuciami.

  • zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życiowych,

  • kształtowanie właściwego zachowania się w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia oraz sytuacjach nadzwyczajnych;

  • kształtowanie umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych

  • przygotowanie do bezpiecznego i rozsądnego korzystania z narzędzi i urządzeń technicznych, bezpiecznego organizowania zajęć ruchowych i poruszania się po drogach;

  • przygotowanie do bezpiecznego korzystania ze środków komunikacji;

  • kształtowanie umiejętności utrzymywania ładu i porządku wokół siebie, w miejscu nauki i zabawy.

Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych

  • rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów.

  • kształtowanie gotowości do uczestnictwa w kulturze, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowania innych kultur i tradycji, określanie swojej przynależności kulturowej poprzez kontakt
    z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym, uczestniczenie w życiu kulturalnym środowiska rodzinnego, szkolnego, lokalnego oraz wydarzeniach organizowanych przez najbliższą społeczność;

  • kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi i wytworami kultury, zapoznanie z wybranymi dziełami architektury i sztuk plastycznych należących do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury, wyzwalanie potrzeby kontaktu z literaturą i sztuką dla dzieci;

  • kształtowanie postaw wyrażających szacunek dla ludzi, niezależnie od religii, statusu materialnego, wieku, wyglądu, poziomu rozwoju intelektualnego i fizycznego oraz respektowanie ich praw, podejmowanie działań
    w celu zapobiegania dyskryminacji; inspirowanie do podejmowania aktywności i inicjatyw oraz pracy zespołowej, wspomaganie działań służących kształtowaniu własnego wizerunku i otoczenia;

  • przygotowanie do radzenie sobie w sytuacjach codziennych wymagających umiejętności praktycznych, budzenie szacunku dla pracy ludzi różnych zawodów;

  • kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych
    z rodziną, szkołą i społecznością lokalną;

  • kształtowanie świadomości odmienności osób niepełnosprawnych, innej narodowości, wyznania, tradycji kulturowej oraz ich praw.

Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni

  • kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka, podtrzymywanie ciekawości poznawczej, rozwijanie kreatywności i przedsiębiorczości oraz brania odpowiedzialności za swoje decyzje i działania;

  • przygotowanie do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i rozwijanie własnych zainteresowań;

  • kształtowanie świadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerze na zdrowie i kontakty społeczne oraz niebezpieczeństw wynikających z anonimowości kontaktów, respektowanie ograniczeń dotyczących korzystania z komputera, internetu i multimediów;

  • przeciwdziałania sytuacjom problemowym;

II ETAP EDUKACYJNY – Klasy IV – VIII

 

Obszar

Kierunki działań

Kl. IV

Kl. V

Kl. VI

Kl. VII

Kl. VIII

Relacje – nauka i doskonalenie umiejętności społecznych

Kształtowanie umiejętności właściwej komunikacji, stanowiącej podstawę współdziałania.

Kształtowanie umiejętności asertywnego wyrażania własnych potrzeb

Kształtowanie postawy szacunku i zrozumienia wobec innych osób.

Wdrażanie do przestrzegania norm i zasad.

Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy.

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie

z trudnymi emocjami.

Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna).

Kształtowanie wartości i tradycji w rodzinie.

Kształtowanie umiejętności współpracy
w dążeniu do osiągnięcia celu.

Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych: wyrażanie własnych opinii, przekonań
i poglądów.

Kształtowanie umiejętności wchodzenia w interakcje z ludźmi w sposób zapewniający zadowolenie obydwu stron.

Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych

Rozwijanie umiejętności poszukiwania takich rozwiązań, które stwarzają korzyści dla obydwu stron.

Rozwijanie umiejętności dostrzegania pozytywnych aspektów działania zespołowego poprzez docenienie różnic zdań i wiedzy, doświadczeń, specjalizacji, kompetencji.

Kształtowanie umiejętności szukania inspiracji
i rozwijanie własnej kreatywności.

Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny
i społeczeństwa.

Rozwijanie
i umacnianie pozytywnego stosunku do procesu kształcenia
i samokształcenia, zaangażowanie
w zdobywanie wiedzy
i umiejętności.

Zdrowy styl życia – edukacja zdrowotna

Kształtowanie postaw prozdrowotnych poprzez promowanie aktywnego i zdrowego stylu życia.

Nabycie podstawowej wiedzy na temat stresu.

Kształtowanie umiejętności podejmowania
i realizacji zachowań prozdrowotnych.

Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń
i niedoskonałości

Kształtowanie odpowiedzialności za własny rozwój.

Kształtowanie właściwego stosunku do własnych pozytywnych
i negatywnych emocji.

Rozwijanie właściwej postawy wobec zdrowia i życia jako najważniejszych wartości.

Doskonalenie
i wzmacnianie zdrowia fizycznego.

Kształtowanie umiejętności wybierania aktywnych form spędzania wolnego czasu.

Kształtowanie świadomości własnego ciała z uwzględnieniem zmian fizycznych i psychicznych w okresie dojrzewania.

Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału.

Rozwijanie umiejętności hierarchizacji zadań.

Kształtowanie świadomości dotyczącej wykorzystania ruchu w życiu człowieka jako skutecznego sposobu dbania
o zdrowie psychiczne.

Rozwijanie umiejętności ustalania priorytetów, uwzględniając kryteria ważności i pilności.

Kształtowanie postawy uczniów nastawionej na rozwiązania – charakteryzującej się samoświa-domością, wyobraźnią, kreatywnością.

Kształtowanie postawy proaktywnej,
w której uczeń przejmuje inicjatywę, ale też odpowiedzialność za swoje działania
i decyzje.

Bezpieczeństwo uczniów

Redukowanie agresywnych zachowań poprzez uczenie sposobów rozwiązywania problemów.

Rozwijanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi.

Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji.

Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania.

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania sytuacji niebezpiecznych w życiu codziennym.

Dostarczanie wiedzy na temat osób
i instytucji świadczących pomoc
w trudnych sytuacjach.

Budowanie atmosfery wsparcia
i zrozumienia w sytuacji problemowej oraz promowanie rzetelnej wiedzy mającej na celu zredukowanie lęku.

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własnymi negatywnymi emocjami oraz
z zachowaniami agresywnymi

Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory
i postępowanie.

Dostarczenie wiedzy
z zakresu prawa dotyczącego postępowania w sprawach nieletnich.

Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Rozwijanie umiejętności wykorzystywania elementów negocjacji
i mediacji
w sytuacji rozwiązywania konfliktów.

Utrwalanie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych – określanie alternatywnych rozwiązań problemu.

Rozwijanie umiejętności podejmowania działań zgodnych ze zweryfikowanymi źródłami wiedzy.

Kształtowanie postaw prospołecznych i patriotycznych

Rozwijanie wrażliwości na potrzeby i trudności innych ludzi.

Budowanie atmosfery wzajemnego szacunku w społeczności szkolnej.

Uwrażliwianie na kwestie moralne, np. mówienia prawdy, sprawiedliwego traktowania.

Kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze.

Ukazywanie wartości patriotyzmu.

Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat).

Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.

Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się
z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.

Kształtowanie postaw patriotycznych.

Kultywowanie regionalnych tradycji i świąt.

Uwrażliwianie na różne obszary ludzkich problemów
i potrzeb poprzez krzewienie potrzeby udzielania pomocy (wolontariat).

Rozwijanie samorządności.

Dokonywanie analizy postaw, wartości, norm społecznych, przekonań
i czynników które na nie wpływają.

Rozwijanie szacunku dla kultury i dorobku narodowego.

Angażowanie uczniów w działalność wolontariatu.

Rozwijanie takich cech jak: pracowitość, odpowiedzialność, prawdomówność, rzetelność i wytrwałość.

Umacnianie więzi ze społecznością lokalną.

Rozwijanie postaw patriotycznych.

Rozwijanie potrzeby ciągłego doskonalenia siebie jako jednostki, członka rodziny
i społeczeństwa.

Angażowanie uczniów w działalność na rzecz pomocy innym.

Popularyzowanie wiedzy i rozwijanie świadomości na temat zasad humanitaryzmu.

Popularyzowanie wiedzy o różnicach kulturowych oraz rozwijanie umiejętności korzystania z niej
w kontakcie
z przedstawicielami innych narodowości.

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań na rzecz lokalnej społeczności.

Rozwijanie tożsamości narodowej.

Zapobieganie zachowaniom ryzykownym i zagrożeniom w cyberprzestrzeni

Nabywanie umiejętności gromadzenia i porządkowania wiedzy o sobie.

Uświadamianie zagrożeń wynikających z korzystania z nowoczesnych technologii informacyjnych

Zapoznanie z rolą zainteresowań w życiu człowieka.

Kształtowanie umiejętności odkrywania własnego potencjału
i rozwijania zainteresowań.

Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera
Internetu.

Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania.

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania własnych cech osobowości.

Kształtowanie konstruktywnego obrazu własnej osoby, np. świadomości mocnych i słabych stron.

Rozwój zainteresowań, poszerzenie autonomii
i samodzielności.

Rozwijanie świadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochrony danych osobowych oraz ograniczonego zaufania do osób poznanych w sieci.

Podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez określanie osobistego potencjału.

Popularyzowanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.

Rozwijanie umiejętności reagowania w sytuacjach kryzysowych, niesienia pomocy dotkniętym nimi osobom oraz minimalizowania ich negatywnych skutków.

Zwiększanie wiedzy na temat środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych.

Rozwijanie umiejętności oceny własnych możliwości.

Kształtowanie umiejętności wyznaczania sobie celów krótko
i długoterminowych.

Propagowanie wiedzy na temat prawnych
i moralnych skutków posiadania, zażywania i rozprowadzania środków psychoaktywnych.

Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia
w kontekście analizy wpływów rówieśniczych
i mediów na zachowanie.

Rozwijanie postaw opartych na odpowiedzialności za dokonywane wybory i postępowanie.

Utrwalenie umiejętności oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie
i dla innych – określenie alternatywnych rozwiązań problemu.

 

Zakładane efekty Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zostały opisane w Modelu Absolwenta oraz celach szczegółowych, w których uwzględniono zdobytą wiedzę, opanowane umiejętności oraz ukształtowanie postaw przez uczniów.

IX. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH

  1. Dyrektor szkoły:

  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

  • motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,

  • monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki,

  • stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,

  • inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,

  • dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą,

  • dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami,

  • czuwa nad wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów,

  • czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,

  • czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,

  • inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,

  • nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

  1. Rada pedagogiczna:

  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów
    z rówieśnikami,

  • dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej
    z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania,

  • dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie ze współczesnymi zagrożeniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,

  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,

  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją

i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych,

  • uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

  • uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

  1. Nauczyciele:

  • współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

  • reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym uzależnień od technologii cyfrowych,

  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
    a także depresją i innymi negatywnymi skutkami współczesnych zagrożeń,

  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków zaburzonych relacji rodzinnych, problemów
    w nawiązywaniu / utrzymaniu prawidłowych relacji rówieśniczych,

  • wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy
    (w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli),

  • zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,

  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

  • wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia.

  1. Wychowawcy klas:

  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,

  • rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające np. z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii, zaburzonych relacji rówieśniczych i rodzinnych, sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich, itp.

  • rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych,

  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego
    i potrzeby uczniów,

  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

  • są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności
    w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające np. z doświadczanego kryzysu, choroby, izolacji społecznej, nieprawidłowych relacji rówieśniczych, itp.,

  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,

  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

  • podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.

  1. Zespół wychowawców:

  • opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy
    z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów,
    propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, udzielania kar, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,

  • analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,

  • promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,

  • ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

  • przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,

  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

  • inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.

  1. Pedagog specjalny, m.in.:

  • współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:

  • rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,

  • prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,

  • rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

  • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,

  • współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),

  • przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

  1. Pedagog szkolny/psycholog:

  • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,

  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,

  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

  • wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,

  • rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,

  • aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,

  • wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,

  • promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.

  1. Rodzice:

  • współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny,

  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

  • uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,

  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

  • Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.

  1. Samorząd uczniowski:

  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
    z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,

  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,

  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

X. DIAGNOZA SYTUACJI WYCHOWAWCZEJ

Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2023r. W anonimowej ankiecie wzięli udział uczniowie kl. III – VIII naszej szkoły oraz rodzice.

Większość uczniów (83%) naszej szkoły przejawia dobrą kondycję psychiczną, 14% dzieci ma gorsze samopoczucie. Nasi wychowankowie dbają o własne zdrowie: 29% uczniów uczestniczy w treningach, 32% biega, 39 % spaceruje, 29 % zdrowo odżywia się, 50% dba o higienę osobistą, a 31 % korzysta z obowiązkowych szczepień i opieki lekarskiej. Na podstawie obserwacji nauczycieli, a także wyników diagnozy należy zwrócić uwagę rodziców i uczniów na wpływ zdrowego stylu życia na stan zdrowia naszych wychowanków. Podczas uroczystości klasowych promujmy aktywność fizyczną oraz zdrowe przekąski, ograniczając słodycze.

78% uczniów czuje się w szkole bezpiecznie, jednak 14 % naszych wychowanków nie przejawia takiej postawy. Dlatego nauczyciele powinni być bardziej uważni na zachowania dzieci i młodzieży podczas pełnionych dyżurów na przerwach.

Większość naszych podopiecznych lubi swoich rówieśników. Prawie 60% uczniów przejawia empatię wobec kolegów i koleżanek mających kłopoty. Niepokojący jest natomiast fakt, iż połowa uczniów nie reaguje w trudnych szkolnych sytuacjach. Dlatego powinniśmy rozwijać postawy empatyczne u uczniów, reagowania na niewłaściwe zachowania rówieśników.

Rodzice interesują się, gdzie ich dzieci przebywają po wyjściu z domu. 3% dorosłych nigdy nie prezentuje takiej postawy. Dlatego wychowawcy powinni uczulić rodziców na konieczność stałego kontrolowania poczynań swoich dzieci, dbałości o ich bezpieczeństwo w czasie wolnym.

Ponad połowa naszych uczniów prosi o pomoc rodziców w trudnych chwilach, rozmawia z rówieśnikami, gra na komputerze, uprawia sport.

58% uczniów zachowuje umiar w korzystaniu z Internetu, 30% wychowanków czasami zaniedbuje sprawy szkolne i nie wysypia się, natomiast 2% nastolatków ma zawsze problemy z powodu nadmiernego zajmowania się Internetem. W związku z tym należy na godzinach wychowawczych przypomnieć zasady właściwego korzystania z sieci. Rodzicom trzeba uświadomić konieczność prowadzenia rozmów
z dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci oraz kontrolowania ilości czasu spędzanego przez nieletnich w Internecie, a także możliwość założenia blokady na dostęp do sieci.

25% uczniów doświadczyło hejtu w Internecie i mediach społecznościowych. W październiku odbędą się spotkania z Policją nt. odpowiedzialności prawnej nieletnich za niewłaściwe działania w sieci i w kontaktach rówieśniczych w szkole. Zagadnienie to będzie omawiane na lekcjach informatyki, a także godzinach wychowawczych.

Prawie połowa naszych wychowanków doświadczyła dręczenia ze strony kolegów i koleżanek (bicie, przezywanie, obgadywanie, wykluczenie
z grupy. W październiku wszyscy uczniowie naszej szkoły będą brali udział w zajęciach profilaktycznych „Przemoc to niemoc” (kl. I-III)
i „Przemoc rodzi przemoc” (kl. I-VIII),prowadzonych przez specjalistów z firmy „Progres” z Rzeszowa. Dzieci i młodzież wezmą udział
w konkursie plastycznym na temat sposobów zastępowania agresji innymi pożytecznymi działaniami.

Większość naszych uczniów odmówi na propozycję zapalenia papierosa lub wypicia alkoholu, ale 12% nastolatków nie wiedziało , jak postąpi
w takiej sytuacji. Prawie wszyscy uczniowie odpowiedzieli odmownie i nie doświadczyli sytuacji, w której inna osoba proponowała im przyjęcie narkotyków, 1% wychowanków miało takie zdarzenie. Dlatego trzeba z dziećmi omówić sposoby asertywnych zachowań w kontaktach z rówieśnikami.

Nasi uczniowie spędzają czas uprawiając sport (27%), spotykają się z rówieśnikami (11 %), !4% gra na komputerze.

Wychowankowie pragną mieć mniej kartkówek i sprawdzianów, a więcej zajęć sportowych pozalekcyjnych (siatkówka).

Stwierdzone czynniki ryzyka:

  1. Spędzanie wolnego czasu przed komputerem

  2. Brak motywacji do nauki

  3. Niskie wsparcie ze strony niektórych rodziców

  4. Brak zaangażowania niektórych uczniów i rodziców w aktywne życie szkoły

Czynnikami chroniącymi naszej szkoły są:

  1. Wysokie poczucie bezpieczeństwa na terenie szkoły

  2. Zdecydowany brak akceptacji przez szkołę dla przemocy przez wprowadzenie i stosowanie właściwych w tym zakresie procedur a także eliminowanie negatywnych relacji między uczniami

  3. Akcje profilaktyczno – edukacyjne i społeczne

  4. Wspierające relacje z bliskimi

Wnioski i rekomendacje:

  1. Wykazywanie czujności pedagogów wobec uczniów przejawiających słabszą kondycję psychiczną.

  2. Zachęcanie rodziców i uczniów do prowadzenia aktywnego trybu życia, uświadomienie im wpływu zdrowego odżywiania na stan zdrowia człowieka, funkcjonowanie dzieci w szkole.

Promowanie zdrowego odżywiania w szkole poprzez przygotowywanie zdrowych przekąsek podczas uroczystości klasowych, ograniczanie spożywania słodyczy.

  1. Wzmożenie uwagi nauczycieli podczas dyżurów na korytarzach na niewłaściwe zachowania uczniów.

  2. Rozwijanie postaw empatycznych u uczniów, reagowania wychowanków na niewłaściwe postawy i zachowania rówieśników względem siebie.

  3. Uświadomienie rodzicom konieczności rozmawiania ze swoimi dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci oraz kontrolowania ilości czasu spędzanego przez nich w Internecie.

  4. Zorganizowanie spotkań z Policją na temat odpowiedzialności prawnej nieletnich za niedozwolone działania w sieci oraz przemoc wobec rówieśników.

  5. Przeprowadzenie przez firmę „Progres” warsztatów profilaktycznych dla uczniów naszej szkoły nt.”Przemoc to niemoc” kl. I-III
    i „Przemoc rodzi przemoc” w kl. IV-VIII, które nauczą dzieci i młodzież konstruktywnego rozwiązywania konfliktów oraz wyrażania swojego zdania w sposób wolny od agresji i przemocy.

XI. EWALUACJA PROGRAMU

Efekty działań wychowawczo – profilaktycznych będą monitorowane na bieżąco.

Co roku zostanie przeprowadzona ewaluacja wybranego obszaru Programu Wychowawczo – Profilaktycznego. Podczas ewaluacji zostaną wykorzystane metody zbierania informacji: analiza dokumentacji, obserwacja, wywiad, ankiety.

Analiza zebranych danych posłuży doskonaleniu oddziaływań wychowawczo – profilaktycznych i ewentualnej modyfikacji Programu.

Ewaluacja całego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego zostanie przeprowadzona po dwóch latach.

XII. WYKAZ ZAŁĄCZNIKÓW

  • Załącznik 1 – Plan działań wychowawczo- profilaktycznych na rok szkolny 2023/2024 w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce.

  • Załącznik 2 – Procedury postępowania w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce w sytuacjach kryzysowych.

  • Załącznik 3 – Procedury postępowania w Szkole Podstawowej nr 3 im. Adama Mickiewicza w Ostrołęce w przypadku ucznia chorego przewlekle.

By | 2023-11-20T14:06:02+01:00 16 listopada, 2023|Aktualności, Dokumenty, Program wychowawczo - profilaktyczny|Możliwość komentowania Program wychowawczo-profilaktyczny została wyłączona

About the Author: