Organizacja dzieciom i młodzieży warunków do pracy w domu.
SP nr 3 w Ostrołęce
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaleca naukę zdalną.
Jednak nauka w domu nie musi być jedynie żmudnym wypełnianiem ćwiczeń. Nie wychodząc z domu możemy zwiedzić muzea (nie tylko te polskie), nauczyć się kodowania, czy utrwalić zdobytą wiedzę. Które strony warto odwiedzić?
Na stronie MEN znajdziemy materiały edukacyjne, które mogą być pomocą dla uczniów, którzy chcą dobrze wykorzystać czas izolacji. MEN poleca nie tylko platformy, w których znajdziemy szkolne lektury czy internetowy podręcznik, ale też stronę Centrum Nauki Kopernik – znajdziemy tam m.in. materiały i filmy edukacyjne.
Młodszym możemy zaproponować wiele platform edukacyjnych, które najczęściej są darmowe – dzięki nim dziecko może poćwiczyć mnożenie, napisać wirtualne dyktando czy skorzystać z warsztatów kodowania. Wiele muzeów przeniosło swoje działania do sieci. Na wirtualne lekcje zaprasza Muzeum Powstania Warszawskiego. Możemy także – nie wychodząc z domu – odwiedzić wiele polskich i zagranicznych placówek m.in. Wawel, Muzeum Zamkowe w Malborku, Kopalnię Soli w Wieliczce czy Luwr.
Materiały edukacyjne – polecane platformy, strony i serwisy internetowe
- Epodreczniki.pl
- Podręcznik internetowy „Włącz Polskę!”
- Portal lektury.gov.pl
- Strona Centrum Nauki Kopernik
- Portale edukacyjne IPN: Portal edukacyjny Instytutu Pamięci Narodowej i Serwis IPN Przystanek historia
- Strona Krajowego Biura Programu eTwinning
- Serwis Ninateka
- Serwis Muzykoteka Szkolna
- Biblioteka Cyfrowa Polona
- Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji
- Serwis Telewizji Polskiej
- Serwis Polskie Radio Dzieciom
Nauka w domu to także czytanie lektur. Przeczytać możemy je
w bibliotekach online, utrwalić – oglądając ekranizacje.
Jak zorganizować dziecku warunki do nauki w domu – poradnik.
Aby praca domowa naszego dziecka była efektywna warto, przypomnieć sobie kilka zasad:
- Przyjemność na początek – nie zaczynaj nauki w domu od przedmiotów najtrudniejszych. Na początek wybierz te, które dziecko lubi najbardziej. Potem te, które nie są już tak przyjemne. Na koniec pozostaw dziecku rzeczy rutynowe tj. powtarzanie materiału, ćwiczenia praktyczne.
- Skojarzenia – najtrudniejszy materiał możesz najłatwiej przyswoić dzięki treningowi pamięci. Polega on na kojarzeniu najbardziej skomplikowanych wiadomości z najprostszymi obrazami np. zapamiętanie warstw runa leśnego: runo, podszyt, drzewa, dzięki skrótowi z pierwszych liter- RPD.
- Właściwa pora – między godziną 8 a 14 na naukę w domu, bo potem gwałtownie spada koncentracja i zdolność przyswajania wiedzy. Co 30 – 45 min rób przerwy dziecku w nauce, a w tym czasie przewietrz pokój, a dziecku zaproponuj chwilę odpoczynku.. Dziecko nie powinno uczyć się zbyt późno – w żadnym przypadku po godzinie 20, gdyż nie może ono tracić cennych dla jego zdrowia godzin snu. Uczniowie powinni spać 10 do 12 godzin na dobę. Dzieci, które śpią krócej są bardziej nerwowe, niespokojne, pobudliwe lub przeciwnie, ospałe i apatyczne, a w szkole zmęczone, znużone i nie reagują na polecenia. Do rodziców należy regulowanie proporcji między czasem spędzonym na zabawie, a innymi obowiązkami dziecka. Trzeba to robić umiejętnie. Kiedy więc dziecko, nawet po odpoczynku nadal nie zabiera się do nauki, pomóżmy mu.
- Porządek – w bałaganie zbyt wiele czasu traci się na szukanie potrzebnych rzeczy. Biurko powinno być miejscem odrabiania lekcji.
Rzeczy niepotrzebne uniemożliwiają koncentrację, podobnie jak słuchanie muzyki podczas nauki. Wysokość biurka jak i krzesło muszą być dopasowane do wymiarów ciała dziecka.
Biurko musi być tak ustawione, aby światło dzienne padało z lewej strony. Krzesełko musi być przystosowane do wzrostu dziecka, tak aby nogi dotykały podłogi. Niewygodna pozycja przy pisaniu i czytaniu może spowodować przykre konsekwencje, jak garbienie się czy skrzywienie kręgosłupa. Ma to również zły wpływ na jakość pracy. Ucząc się w nieprawidłowej pozycji dziecko szybciej się męczy, jest znużone i zniecierpliwione. Oczywiście nie tylko niewygodne siedzenie wpływa na szybkie męczenie się .
- Zachęcanie dziecka do korzystania z różnych stron internetowych na platformach edukacyjnych lub zamieszczonych w sieci filmach, można w ten sposób połączyć naukę dzieci z przyjemnością.
Nauczyciel nie zawsze ma możliwość systematycznego wglądu ani w czas, ani w warunki tej pracy, toteż zachęca do współpracy rodziców.
Rola rodziców, bądź opiekunów sprowadza się przede wszystkim do stworzenia dzieciom miejsca pracy, a następnie zapewnienia spokoju w czasie jej wykonania. Ponadto rodzice winni dopilnować, aby dzieci we właściwym czasie przystępowały do pracy, aby systematycznie wykonywały i kontrolowały swe zadania. Nie jest natomiast wskazane stałe pomaganie dzieciom w samym wykonywaniu zadań, gdyż w ten sposób nie rozwiną swej samodzielności.
Najnowsze komentarze