Pedagog szkolny podejmuje działania na rzecz uczniów poprzez:
- wsparcie pedagogiczne dla uczniów i rodziców,
- opieka nad uczniami mającymi trudności w nauce,
- organizowanie pomocy materialnej w trudnych sytuacjach życiowych,
- przeciwdziałanie niedostosowaniu społecznemu,
- organizowanie różnych form terapii zajęciowej dla uczniów i rodziców,
- rozwiązywanie bieżących problemów wychowawczych,
- współpraca z instytucjami i placówkami wspierającymi szkołę.
Drodzy Rodzice!
W związku z obecną sytuacją jaką jest epidemia koronawirusa, jestem do dyspozycji Państwa i Uczniów za pośrednictwem e – dziennika Vulcan. Zapraszam do korzystania z porad pedagoga szkolnego:
poniedziałek 8:00 -12:00
wtorek 8:00 -13:00
środa 8:00 -12:00
czwartek 8:00 -13:00
piątek 8:00 -12:00
Pozostaję do dyspozycji Państwa za pośrednictwem poczty email anna.sp3.ostroleka@gmail.com oraz telefonu 297665266.
Pedagog szkolny – Anna Kępista
Pani psycholog Beata Kwiatkowska służy pomocą w każdą środę w godz.11.00- 15.00, mailowo: beatakwiatkowska@op.pl lub telefonicznie: 297604536.
Istnieje także możliwość uzyskania pomocy w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Ostrołęce. Od poniedziałku do piątku ze wsparcia psychologa bądź pedagoga można korzystać po wcześniejszym telefonicznym umówieniu się na spotkanie, bądź poprzez kontakt za pośrednictwem technik zdalnych.
Nr telefonu do Poradni 29 760 45 36
W soboty i niedziele w godz.16.00 – 19.00 rodzice, dzieci i młodzież mogą skorzystać z telefonicznych porad psychologa pod nr telefonu: 519 818 296
Drogi Rodzicu
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- Chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach
- Masz pytanie dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole
- Potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
- Masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić
- Niepokoi Cię zachowanie dziecka
- Szukasz pomocy
Drogi Uczniu
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
- Chciałbyś z kimś porozmawiać
- Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób (wolontariat)
- Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić
- Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny
- Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej
- Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać
Przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić .
Przygotowałam dla Państwa materiały dotyczące nauki zdalnej uczniów oraz zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Zachęcam do zapoznania się z poradami.
JAK POMÓC DZIECKU W DOMU SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ ON-LINE
Okres kwarantanny jest trudnym czasem dla nauczycieli, rodziców a w szczególności dla dzieci. Izolacja od kolegów i koleżanek oraz rezygnacja z dotychczasowego trybu życia, to nie lada wyzwanie. Zmiany te są trudne dla dorosłych, a tym bardziej dla dzieci.
Ten trudny czas wymaga od nas wszystkich mobilizacji, współpracy, planowania oraz strategii. Bądźmy dla siebie wyrozumiali, współpracujmy, współdziałajmy.
Oto cenne wskazówki dla rodziców i dzieci:
- Musimy zadbać, aby dziecko mogło się skoncentrować na pracy. Aby było właściwie zmotywowane i osiągało satysfakcję z właściwie wykonanych zadań, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów.
- Przed nauką nie pozwalaj dziecku na grę na komputerze, oglądanie seriali itp. – najlepiej zacząć naukę od razu po śniadaniu.
- Warto ustalić z dzieckiem w miarę stały plan dnia:
(stałą pobudkę, czas posiłków, czas nauki i czas relaksu i zabawy), który można spisać na arkuszu i wywiesić w widocznym miejscu.
- Dobrze, jeśli dziecko zacznie dzień aktywnie(zaścieli łóżko, przewietrzy pokój, przygotuje miejsca do nauki).
- Miejsce do nauki powinno być w miejscu w miarę odosobnionym. Jeżeli dziecko ma własny pokój, to jest łatwiejsze. Jeżeli jednak dziecko –uczeń korzysta ze wspólnej przestrzeni domowej, to warto wprowadzić pewne reguły, wspólnie ustalone, aby każdy domownik miał możliwość spokojnego korzystania z części „własnej przestrzeni” w określonej porze dnia.
- Należy zadbać o miejsce pracy: czy to będzie biurko czy stół, powinno być właściwie oświetlone i uporządkowane, w zasięgu pozostają tylko książki, zeszyty i przybory
- Jeżeli jest to możliwe, to dzieci z zaburzeniami koncentracji nie powinny pracować i uczyć się blisko okna.
- Przed rozpoczęciem nauki należy w jednym miejscu przygotować zeszyty podręczniki, ćwiczenia, aby nie trzeba było ich poszukiwać, gdy będą potrzebne.
- Podczas nauki rzeczy, które nie są niezbędne, a mogą rozpraszać, powinny być z miejsca pracy uprzątnięte (gry, zabawki).
- Telewizor oraz telefon należy podczas pracy wyłączyć, dbamy o ciszę i spokój.
- Zaplanujcie wspólnie działania ( dziel zadania na : dzisiaj, jutro, odległe projekty).
- Niech dziecko zacznie od trudniejszych zadań, robi notatki, dzieli materiał na partie.
- Czas nauki należy dzielić krótkimi przerwami na relaks, zjedzenie posiłku, np. drugiego śniadania czy krótką gimnastykę, np. porozciągać się.
- Gdy dziecko nie chce się uczyć, zapytaj jaką ma trudność, co lubi, a czego nie lubi, jaką ma propozycje, co mogłoby mu pomóc. Dzieci to skarbnica wiedzy i pomysłów.
- Doceniamy każdy wysiłek dziecka, chwalimy za każdym razem, kiedy poradzi sobie z trudnym zadaniem (wszystkich małych i dużych, starsi też potrzebują pochwał).
- Nigdy nie rozwiązujcie problemów w negatywnych emocjach.
- Warto zrobić przerwę i wrócić do sprawy później.
- Dziecko powinno pracować samodzielnie, korzystając z pomocy tylko w sporadycznych sytuacjach Jest to dobra okazja, aby dziecko ćwiczyło swoją samodzielność i kreatywność . RODZICU DOCEŃ TO.
- Zachowaj spokój i pozytywne nastawienie do nauki. Każdy problem można rozwiązać.
- Gdy dziecko skończy naukę pozwólmy mu na odpoczynek, ale bez wykorzystania urządzeń ekranowych. To dobry moment aby coś zjeść, pograć w gry planszowe, porysować, czy wyprowadzić psa na spacer.
- Możemy się posługiwać techniką kontraktów np. jeżeli codziennie bez marudzenia zrobiona będzie praca domowa, to wtedy pozwolimy na granie na komputerze w weekend (oczywiście w określonych przez rodzica ramach czasowych i w gry przeznaczone do odpowiedniego wieku dziecka).
- Interesujmy się naszymi pociechami, kiedy zgłaszają problem lub są nieswoje, zwróćmy na nie szczególną uwagę. Czasem dzieci nie mówią o swoich emocjach, ale dają nam znać w inny sposób. Nie przegapmy sygnałów. Zróbmy kubek gorącego kakao i porozmawiajmy. Nie pozwólmy mówić dziecku źle o sobie n.p. „jestem głupi”, „w życiu sobie z tym nie poradzę”, „nie dam rady”, „jestem tępakiem” itp. To głos, który jest wrogiem sukcesu. Zastanówmy się skąd się to bierze. Lęk przed niepowodzeniem powoduje u nas występowanie tendencji do rezygnacji. Budujmy w dzieciach poczucie własnej wartości, wtedy dziecko będzie pozytywnie myślało o sobie.
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
10 rad dla rodziców dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przez dzieci.
1. Odkrywaj Internet razem z dzieckiem.
Bądź pierwszą osobą, która zapozna dziecko z Internetem. Odkrywajcie wspólnie jego zasoby. Spróbujcie znaleźć strony, które mogą zainteresować Wasze pociechy, a następnie zróbcie listę przyjaznych im stron. Jeśli Wasze dziecko sprawniej niż Wy porusza się po Sieci, nie zrażajcie się – poproście, by było Waszym przewodnikiem po wirtualnym świecie.
2. Naucz dziecko podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie.
Uczul dziecko na niebezpieczeństwa związane z nawiązywaniem nowych znajomości w Internecie. Podkreśl, że nie można ufać osobom poznanym w Sieci, ani też wierzyć we wszystko co o sobie mówią. Ostrzeż dziecko przed ludźmi, którzy mogą chcieć zrobić im krzywdę. Rozmawiaj z dzieckiem o zagrożeniach czyhających w Internecie i sposobach ich unikania.
3. Rozmawiaj z dziećmi o ryzyku umawiania się na spotkania z osobami poznanymi w Sieci.
Dorośli powinni zrozumieć, że dzięki Internetowi dzieci mogą nawiązywać przyjaźnie. Jednakże spotykanie się z nieznajomymi poznanymi w Sieci może okazać się bardzo niebezpieczne. Dzieci muszą mieć świadomość, że mogą spotykać się z nieznajomymi wyłącznie po uzyskanej zgodzie rodziców i zawsze w towarzystwie dorosłych lub przyjaciół.
4. Naucz swoje dziecko ostrożności przy podawaniu swoich prywatnych danych.
Dostęp do wielu stron internetowych przeznaczonych dla najmłodszych wymaga podania prywatnych danych. Ważne jest, aby dziecko wiedziało, że podając takie informacje, zawsze musi zapytać o zgodę swoich rodziców. Dziecko powinno zdawać sobie sprawę z niebezpieczeństw, jakie może przynieść podanie swoich danych osobowych. Ustal z nim, żeby nigdy nie podawało przypadkowym osobom swojego imienia, nazwiska, adresu i numeru telefonu.
5. Naucz dziecko krytycznego podejścia do informacji przeczytanych w Sieci.
Wiele dzieci używa Internetu w celu rozwinięcia swoich zainteresowań i rozszerzenia wiedzy potrzebnej w szkole. Mali internauci powinni być jednak świadomi, że nie wszystkie znalezione w Sieci informacje są wiarygodne. Naucz dziecko, że trzeba weryfikować znalezione w Internecie treści, korzystając z innych dostępnych źródeł (encyklopedie, książki, słowniki).
6. Bądź wyrozumiały dla swojego dziecka.
Często zdarza się, że dzieci przypadkowo znajdują się na stronach adresowanych do dorosłych. Bywa, że w obawie przed karą, boją się do tego przyznać. Ważne jest, żeby dziecko Ci ufało i mówiło o tego typu sytuacjach, by wiedziało, że zawsze kiedy poczuje się niezręcznie ,coś je zawstydzi lub przestraszy, może się do Ciebie zwrócić.
7. Zgłaszaj nielegalne i szkodliwe treści.
Wszyscy musimy wziąć odpowiedzialność za niewłaściwe czy nielegalne treści w Internecie. Nasze działania w tym względzie pomogą likwidować np. zjawisko pornografii dziecięcej szerzące się przy użyciu stron internetowych, chatów, e-maila itp. Nielegalne treści można zgłaszać na policję lub do współpracującego z nią punktu kontaktowego ds. zwalczania nielegalnych treści w Internecie – Hotline’u (www.dyzurnet.pl). Hotline kooperuje również z operatorami telekomunikacyjnymi i serwisami internetowymi w celu doprowadzenia do usunięcia nielegalnych materiałów z Sieci.
8. Zapoznaj dziecko – Kodeksem Dobrego Zachowania w Internecie.
Przypominaj dzieciom o zasadach dobrego wychowania. W każdej dziedzinie naszego życia, podobnie więc w Internecie obowiązują takie reguły: powinno się być miłym, używać odpowiedniego słownictwa itp. (zasady Netykiety znajdziesz na stronie www.sieciaki.pl) Twoje dzieci powinny je poznać (nie wolno czytać nie swoich e-maili, kopiować zastrzeżonych materiałów, itp.).
9. Poznaj sposoby korzystania z Internetu przez Twoje dziecko.
Przyjrzyj się, jak Twoje dziecko korzysta z Internetu, jakie strony lubi oglądać i jak zachowuje się w Sieci. Staraj się poznać znajomych, z którymi dziecko koresponduje za pośrednictwem Internetu. Ustalcie zasady korzystania z Sieci oraz sposoby postępowania w razie nietypowych sytuacji.
10. Pamiętaj, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami.
Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Pozwól swojemu dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.
źródło: www.dzieckowsieci.pl
Pozdrawiam serdecznie Dzieci i Rodziców
Pedagog – Anna Kępista:)
Najnowsze komentarze