Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w sieci.
W związku z wprowadzeniem zdalnego nauczania przez szkołę i możliwością zarażenia koronawirusem uczniowie spędzają teraz więcej czasu ze smartfonem, tabletem czy komputerem. Rolą Szkoły i Rodziców jest zadbanie o to, żeby nasze dzieci potrafiły korzystać z nowych technologii rozważnie, z pożytkiem dla swojego rozwoju oraz dobrze poradziły sobie w nowej sytuacji.
Jak wspierać swoje dziecko w dbaniu o bezpieczeństwo w sieci:
– uporządkować swoją wiedzę na temat funkcjonowania Vulkana (Loginy, hasła – własne i dziecka), loginy i hasła do Office 365 i Teams.
– regularne sprawdzanie czy i jak dziecko korzysta ze zdalnego nauczania,
– sukcesywne kontrolowanie aktywności dziecka w sieci – sprawdzanie historii przeglądanych witryn, stosowanie blokady rodzicielskiej,
– zapoznać się z zagrożeniami w Internecie, z którymi mogą spotkać się dzisiaj dzieci. Są to, m.in.: zjawisko cyberprzemocy, kontaktu ze szkodliwymi treściami, ryzyka uwiedzenia przez dorosłych sprawców pedofilii, nadużywania Internetu, nieuprawnionego dostępu do danych, kont czy profili oraz różnych sytuacji naruszeń prywatności oraz oszustw,
– rozmawiać i uświadamiać dzieciom, że niebezpieczne sytuacje online mogą zdarzyć się każdemu, ważne, aby wiedziały co w takich przypadkach można zrobić,
– towarzyszyć dziecku w odkrywaniu Internetu od początku korzystania z komputera, smartfona czy innych tego typu urządzeń,
– uczyć jak chronić prywatność, dbać o maniery w internetowych kontaktach, zachować równowagę między czasem pracy i wolnym w Internecie. Jak ustrzec się hejtu w sieci,
– bądźmy uważnymi i dostępnymi w kontakcie z dzieckiem, aby w trudnych chwilach mogło zostać wysłuchane oraz otrzymało pomoc i wsparcie. Rozmawiając unikajmy straszenia i moralizowania – bardziej chodzi o to, aby nauczyć dziecko korzystania z Internetu i urządzeń w bezpieczny sposób niż wytworzyć poczucie zagrożenia czy stref tabu, o których się nie mówi,
– chwalmy je za dotrzymywanie umowy.
– zachęcamy Rodziców do rozwijania swoich kompetencji cyfrowych, które w obecnych czasach wzmacniają kompetencje osobiste i społeczne. Bądźmy Rodzicami, którzy pracują nad sobą i rozwijają swoje umiejętności,
– informujmy Wychowawcę i szkołę o trudnościach, ale i postępach dziecka,
– korzystajmy z metod wypracowanych przez innych, np.: strony Internetowej www.fundacja.orange.pl, punktu kontaktowego Dyżurnet.pl, do którego można anonimowo zgłaszać przypadki występowania w Internecie treści zabronionych prawem.
Najnowsze komentarze